Aalto-yliopistossa sinulla on mahdollisuus opiskella sähkötekniikkaa ja elektroniikkaa loistavien professorien ja opettajien johdolla, vieläpä parhaassa mahdollisessa yhteisössä. Sähkötekniikan korkeakoulusta valmistut matematiikkaa ja fysiikkaa soveltavaksi huippuosaajaksi, jolla on valmiudet vaikka mihin työelämän taitoihin laidasta laitaan. Lue lisää opinnoista, killan roolista yliopistoelämässä ja uramahdollisuuksista alempaa.
Sähkötekniikan ja elektroniikan opiskelu antaa valmiudet tehdä työelämässä tehtäviä laidasta laitaan. Sähkön opinnoista saat varmat opit matematiikasta ja fysiikasta ja opit samalla myös hyödyntämään komplekseja ohjelmistoja ja pääset kosketuksiin nykypäivänä keskeisten koodaustaitojen kanssa. Opintoja on siis laajasti sähkötekniikan kursseista matematiikan kursseihin ja koodauskursseihin. Lisäksi voit tehdä opinnoistasi yksilölliset valitsemalla sinua kiinnostavan sivuaineen vaikka jonkun toisenkin korkeakoulun puolelta ja testata ihan mitä vain kursseja vapaavalintaisten kurssien muodossa.
Killan pääasiallisena tehtävänä on pitää jäsenistöstään huolta. Tämä tarkoittaa sitä, että kilta järjestää jäsenilleen hyvinvointitapahtumia, urheilumahdollisuuksia, iltajuhlia, yhteyksiä yritysmaailmaan ja tukee tietysti myös opinnoissa. Löydät tietoa kaikista näistä killan tehtävistä lisää tutustumalla killan toimintaan esimerkiksi täältä.
Tähän on kerätty opiskelijoiden ja alumnien uratarinoita. Lue alta esimerkkimahdollisuuksia siitä, mitä sinäkin voisit tehdä tulevaisuudessa ja inspiroidu!
Opiskelujen aikana moni tahtoo jo päästä kosketuksiin yritysmaailman kanssa ja sähkötekniikan opiskelijoille töitä tosiaan riittää jo opiskelujen aikaan. Tässä on muutama opiskeluajan uratarina.
Fuksivuoden loppupuolella aloin haaveilla oman alan hommista ja päätin laittaa kesätyöhakemuksia yrityksiin ihan laidasta laitaan. Lopulta taisin laittaa niitä jopa 50… Ei mennyt kauaa, kun Profit Softwarelta oltiin yhteydessä ja pääsin sinne haastatteluun. Ennen pitkää olikin jo kesä ja olin päässyt osaksi Profit Softwaren automaatio-trainee-teamiä. Jatkoin kesän jälkeen osa-aikaisena traineenä ja seuraavana kesänä pääsinkin scrum master -roolissa ohjaamaan useita erilaisia trainee-projekteja. Ihastuin projektienhallintaan ja jatkan projektitaitojen harjoittamista töissä edelleen.
Kuulin fuksivuotenani erään kurssin vierasluennoitsijalta Fingrid Datahub -hankkeesta. Projekti vaikutti mielenkiintoiselta, koska se tulee muuttamaan Suomen sähkömarkkinoiden viestintää. Toisen vuoden opiskelijana kesätöitä hakemassa törmäsin työilmoitukseen, jossa haettiin Fingrid Datahub -hankkeeseen testaajia. Päätin laittaa hakemuksen vetämään ja onnekseni sain työpaikan. Toimin koko kesän sovellustestauksen parissa sekä kehittäen useita erilaisia sovelluksia testauksen automatisoimiseksi. Kesän päätyttyä sain onnekseni jatkoa työsopimukselle ja toimin sovellustestaajana kyseisessä projektissa edelleen.
Fuksivuoteni jälkeen en saanut oman alan työtehtäviä, mutta en lannistunut siitä, vaan ajoin taksia ensimmäisen opiskelijakesäni. Toisena opiskeluvuotenani pääsin onnekseni keräämään kokemusta oman alan työympäristöstä Finavialla, jossa toimin lentoasemalla kiitoratojen valojen piensähköasennustehtävissä. Seuraavana kesänä pääsin syventämään oman alan osaamistani kantaverkkoyhtiö Fingridin palvelukseen. Fingridillä tein töitä kantaverkon elinkaaren hallinnan parissa, johon kuului muun muassa sähköasemalaitteiden ja voimajohtojen ennakkohuoltojen koordinointia. Kesän jälkeen minulle tarjottiin mahdollisuus tehdä osa-aikaista työtä opintojen ohella, ja nyt työskentelenkin samassa yrityksessä jo kolmatta vuotta putkeen, tosin tällä hetkellä diplomityöntekijänä.
SIKin alumneja löytyy vaikka mistä! Tässä muutama esimerkki erilaisista työtehtävistä ja tarinoista.
Toimin nykyään radiotekniikan professorina Aalto-yliopistossa. Opetan itse mikroaaltotekniikkaa, mutta pääosan työajastani käytän tutkimuksen parissa valvoessani kymmentä tohtoriopiskelijaa. Tutkimuksemme kohteena ovat antennit, joita käytetään esimerkiksi erilaisissa mobiililaitteissa. Teemme tutkimusta tiiviissä yhteistyössä alan yritysten kanssa ja töitä tuntuu riittävän lähes rajattomasti langattomasti siirretyn tiedon kasvaessa eksponentiaalisesti.
Lukiossa herännyt kiinnostus fysiikkaan veti minut tekniikan opintoihin. Siitä huolimatta, että sähkö kiinnosti kaikkein vähiten lukiofysiikan eri osa-alueista, päädyin hakemaan sähkölle. Tähän oli syynä erityisen mielenkiintoinen, abeille suunnattu sähkötekniikan esittely. Radioista kiinnostuin toimiessani radistina varusmiespalveluksessa ja niinpä erikoistuin radiotekniikkaan aina tohtorintutkintoon saakka.
Väiteltyäni päädyin VTT:lle työskentelemään monipuolisten aiheiden kuten radiotaajuisten etätunnisteiden, erilaisten antureiden, autotutkien, ja mikrosähkömekaanisten järjestelmien parissa. Antoisan VTT-urani eräs mieleenpainuvimmista jaksoista oli tutkijavierailu Kalifornian yliopistossa San Diegossa. VTT:ltä olin jo lähdössä yrittäjäksi kaupallistamaan kehittämäämme tekniikkaa, mutta Aalto yliopistosta saamani tenure track -paikka muutti suunnitelmia.
Aalto-yliopistossa on käytössä Sisu, josta opiskelija voi ilmoittautua kursseille tai tentteihin sekä tilata ja katsella opintosuorituksia.
Tenttiarkistosta voi tarkastella menneiden kurssien erilaisia tenttejä sekä välikokeita. Jos eri kurssien tenttien sisältö arvelluttaa, voi tenttiarkistosta mahdollisesti saada käsitystä tulevista tenttikysymyksistä.
MyCourses on Aalto-yliopiston sivusto, josta löytää kurssien työympäristöt. Valtaosa kursseista suoritetaan MyCourses-järjestelmän kautta erinäisillä tehtävillä ja palautuksilla. Sieltä löydät kaikki menneet, käynnissä olevat sekä tulevat kurssit. Huomaa kuitenkin, että sieltä löytyvät ainoastaan ne kurssit, joille olet ilmoittautunut Sisun kautta.
Hallopedit eli hallinnon opiskelijaedustajat ovat ylioppilaskunnan valitsemia edustajia yliopiston toimielimiin. He edustavat itsensä lisäksi koko opiskelijakuntaa. Hallopediksi voi hakea avoimessa haussa kuka tahansa kyseisen korkeakoulun opiskelija.
Hallopedit ovat täysivaltaisia toimielintensä jäseniä ja vaikuttavat siihen, millaista opiskelu ja tutkimus korkeakoulussa tulevaisuudessa on. Heitä tuet parhaiten antamalla palautetta tai lähtemällä itse vapaaehtoiseksi.
AYY:n edustajisto tekee vuosittain päätökset opiskelijajäsenistä. Sähköinsinöörikilta tekee edustajistolle esityksen jäsenistä erityisesti Sähkötekniikan korkeakoulun elimien osalta.
Haku tapahtuu Halloped.fi-portaalin kautta syksyisin. Kysy ja kerro opintomestarille tai hallitukselle kiinnostuksestasi, jotta kilta osaa suositella sinua ja parannat mahdollisuuksia tulla valituksi!
Alle on listattu kaikki sähkötekniikan korkeakoulun toimielimet. Lisätietoa ja aktiiviset opiskelijajäsenet löydätHalloped-sivustolta jakorkeakoulun Aalto.fi-sivulta.
Korkeakoulun akateemisten asiain komitea on korkeakoulun tärkeimpiä päätöselimiä. Toimikunnan päätökset edistävät niin tutkimuksen kuin opetuksen laatua.
Komiteaa puheenjohtaa korkeakoulun dekaani. Akateemisen komitean tehtävänä on päättää korkeakoulukohtaisesta opetussuunnitelmasta ja tutkintovaatimuksista, opiskelijoiden valintaperusteista ja muista akateemiseen toimintaan liittyvistä asioista. Toimikunnan tehtäviin kuuluu myös muut dekaanin määräämät tehtävät sekä päätökset korkeakoulun promootion järjestämisestä ja kunniatohtorin arvon antamisesta.
Jokaisella koulutusohjelmalla on koulutusneuvosto. Koulutusneuvostojen jäsenenä pääset mm.:
Sähkötekniikan korkeakoulun alla toimii yhteensä 5 koulutusneuvostoa:
Opetuksen laatutoimikunta (OpLaa) on toimikunta, jonka tehtäviin kuuluvat opetuksen kehittäminen ja arviointi, opetuspalkkiot, tarvittaessa opetusnäytteiden arviointi ja tuutortoiminnan kehittäminen. OpLaa järjestää myös ajankohtaisista teemoista pienimuotoisia keskustelu- (opeaamiaiset ja -kahvit) ja koulutustilaisuuksia, joissa voi ottaa kantaa käynnissä oleviin muutoksiin.
Toimikunnan tavoitteena on tehdä yhteistyötä koulun johdon, laitosten, oppimispalveluiden ja kiltojen edustajien kanssa. Se pyrkii kehittämään opetusta huomioiden Aalto-yliopiston ja ELEC:n tavoitteiden lisäksi muut opetusta ja oppimista kehittävät teemat ja kehittämiskohteet. Ajankohtaisiin teemoihin liittyen OpLaa järjestää henkilökunnalle avoimia tilaisuuksia. Lisäksi OpLaan tehtäviin kuuluu opetusosaamisen arviointi urapolkujen rekrytointi- ja etenemisvaiheissa.
Tohtorikoulutusneuvosto toimii jatko-opiskelijoiden koulutusohjelmien koulutusneuvostona. Usein neuvoston opiskelijajäseninä toimii jatko-opiskelijoita.
Tohtorinkoulutusneuvoston tehtävänä on:
Tohtorinkoulutusneuvoston tehtävänä on lisäksi, ellei neuvosto ole päättänyt määrätä jotakin tehtävää puheenjohtajan tehtäväksi: